Monday, May 27, 2013

Trend masa depan

 
Trend masa depan






—Trend adalah sesuatu yang sedang hangat di bicarakan oleh banyak orang pada saat ini & kejadiannya berdasarkan fakta.

—Maksud perkataan trend adalah :
  • arah aliran, 
  • kecondongan, 
  • beraliran, 
  • cenderung kepada, 
  • arah, 
  • haluan,
  •  hala 
 

Trend Multimedia terkini berdasarkan Penyatuan Pasaran 

1.Komputer yang dijual tanpa kemampuan multimedia akan sangat sedikit.
2.Pasaran multimedia akan membesar

Penumpuan Multimedia 

1. Penumpuan teknologi multimedia dengan industri telekomunikasi dan Internet.
2.Alat komunikasi diperkaya secara visual.
3.Aplikasi-aplikasi yang mungkin: belanja dari rumah, distance learning, kolaborasi jarak jauh, akses interaktif video dari seluruh dunia, dsb

       Mobile multimedia adalah sistem komputer yang boleh disepadukan dengan infrastruktur telekomunikasi dan rangkaian, dan memberikan akses kepada perkhidmatan dan aplikasi menggunakan kombinasi data, teks, suara, video dll. Boleh diguna siapa saja, dan di mana saja.











Perkembangan Mobile Multimedia



 











Generasi Pertama














Generasi Kedua


Generasi Sekarang




 i-mode

NTT DoCoMo memperkenalkan i-mode di Jepun, iaitu teknologi saingan WAP yang didasarkan pada CHTM, versi HTML yang mudah.

i-mode membolehkan penjelajahan web dan email tanpa wayar. uSeptember 2000, i-mode mempunyai lebih daripada 11 juta pelanggan, jauh melebihi WAP yang pemakainya tidak lebih dari 2 juta di seluruh dunia (WAP adalah teknologi gagal).


Universal Mobile Telecommunication Service (UMTS)

UMTS adalah standard 3G yang menyokong kelajuan pemindahan data teori hingga 2 Mbps.
Dirancang dilancarkan secara global pada 2005.


Wireless Sensor Network

Disingkat dengan WSN adalah suatu peralatan sistem embedded yang didalamnya terdapat satu atau lebih sensor dan dilengkapi dengan peralatan sistem komunikasi. digunakan menangkap maklumat sesuai dengan ciri-ciri. Suhu, Tekanan, Optik, Akustik, Mekanik, Gerakan , Gentaran/gelombang Kedudukan dan Kelembapan

Sensor-sensor ini akan mengubah data analog ke data digital. Data ini selanjutnya dihantar ke suatu nod melalui media komunikasi yang digunakannya seperti 

  • Bluetooth
  • Infrared
  • Wifi

    Bluetooth

    Bluetooth adalah teknologi radio jangkauan pendek yang direka untuk memudahkan sambungan peer-to-peer.

    Membolehkan telefon, pencetak, PC dan PDA berkomunikasi secara langsung antara satu sama lain dengan kelajuan tinggi tanpa memerlukan pelayan rangkaian ataupun kabel.


                                                       contoh; Teknologi Necomimi



Aplikasi Mobile Multimedia (WEB)


M-dagang:                     belanja, pembelian tiket, tempahan tiket.

Kewangan:                    laporan akaun, pemindahan dana, jual beli saham.

M-billing:                       pemberitahuan, tontonan, pembayaran bil.

Enterprise  Access:       inventory, shipment / sales updates, akses e-mel.

M-care:                          perkhidmatan pelanggan, status pembayaran.

Hiburan:                         games.

Penghantaran Pesan:     komunikasi dan kolaborasi.

Perjalanan:                      penjadualan, tempahan, nasihat perjalanan


Aplikasi dan perkhidmatan multimedia di masa depan



Distance Learning (Pengajaran Jarak Jauh)

Dengan integrasi multimedia dan Internet pada WWW, proses belajar-mengajar dapat dilakukan tanpa mengenal batas tempat dan masa.
Cara distance learning:
  • Bahan pelajaran disediakan di Web dalam bentuk interaktif.
  • Bahan bertulis tetap diberikan.
  • Kuliah tradisional dan persembahan oleh pensyarah disampaikan melalui multimedia di Web.
  • Bahan dari Web dapat memperkaya bahan yang diberikan sekolah.
  • Perbincangan dilakukan dengan persidangan dalam talian dan e-mel.
  • Mesyuarat dapat dilakukan dengan video conferencing.



Telekomuting

Telekomuting adalah bekerja tidak pada tempat kerja yang biasa, atau memindahkan pekerjaan kepada pekerja. Sehubungan dengan multimedia, ada dua hal yang menyangkut telekomuting:

1. Telekomuting menggunakan teknologi multimedia.

2. Telekomuting untuk pekerjaan multimedia (graphic designer, multimedia programmer, instructional   designer, copywriter). 

Keuntungan telekomuting: 

Pekerja bekerja dengan fleksibel dan produktiviti meningkat. 
Syarikat menjimatkan kos bangunan dan dapat menarik pekerja yang berkemampuan tinggi. 

Teknologi yang digunakan: 
  • Video conferencing. 
  • Application sharing. 
  • Internet (WWW, email, mobile multimedia, online conference). 
  • Distance learning: latihan dari jarak jauh.




E-Commerce


E-dagang adalah Perniagaan dan perdagangan online, meliputi jual beli produk secara online yang melibatkan pembeli, penjual dan rakan perniagaan. M-dagang adalah e-dagang yang disampaikan melalui teknologi mobile multimedia.


Teknologi yang digunakan: Internet.

1.  EDI (electronic data interchange): pertukaran dokumen-dokumen seperti purchase order dalam bentuk elektronik langsung dari komputer ke komputer.

2.  Pembayaran elektronik (electronic payment).

3.  Teknologi security dan privacy seperti kriptografi

4.  Multimedia berperanan dalam persembahan produk, seperti gambar, audio, video, dan interaktiviti, bahkan simulasi dalam bentuk virtual reality (contoh: QuickTime VR).




Telemedicine

Telemedicine adalah perkhidmatan kesihatan & pertukaran maklumat perkhidmatan kesihatan jarak jauh melalui rangkaian telekomunikasi dan teknologi maklumat.

Telemedicine diawali tahun 1960-an oleh NASA untuk memantau kesihatan angkasawan pada misi angkasa.
 
Tujuan telemedicine adalah meningkatkan kualiti rawatan pesakit dengan menyediakan akses yang lebih besar pada penilaian diagnostik, perundingan perubatan, dan pertukaran maklumat perubatan.

Teknologi yang digunakan: 

1.  Rangkaian (Internet, intranet atau WAN). Pemindahan maklumat perubatan pesakit biasa. Transfer gambar resolusi tinggi, seperti radiograf, CT scan, MRI, Ultrasound, patologi. 

2.  Transfer suara. Pemindahan video endoskopi atau prosedur lain.
 
3.  Wawancara dan pemeriksaan serta perundingan jarak jauh melalui video conferencing.
 
4.  Virtual reality untuk pemeriksaan jarak jauh. 

5.  Kegiatan pendidikan perubatan jarak jauh.



Interactive TV

Contoh aplikasi interactive TV:

  • Memilih filem yang dikehendaki dari perpustakaan filem ("video on demand"). 
  • Bermain game. 
  • Pemberian tindakbalas penonton. 
  • Transaksi perbankan dan belanja. 

Video interaktif: penonton boleh mengubah tokoh dan jalan cerita.
uInteractive TV memerlukan peranti tambahan yang dipasang pada televisyen dan biasanya menggunakan kabel melalui modem kabel.




No comments:

Post a Comment