Tuesday, May 28, 2013

2.7 Produksi dan edaran

Produksi dan edaran



     Pengeluaran atau Produksi  merupakan suatu kegiatan yang dikerjakan untuk menambah nilai guna suatu benda atau mencipta benda baru sehingga lebih bermanfaat dalam memenuhi keperluan. Kegiatan menambah daya guna suatu benda tanpa mengubah bentuknya dinamakan pengeluaran perkhidmatan. Sedangkan kegiatan menambah daya guna suatu benda dengan mengubah sifat dan bentuknya dinamakan pengeluaran barang. Pengeluaran bertujuan untuk memenuhi keperluan manusia untuk mencapai kemakmuran. Kemakmuran dapat tercapai jika tersedia barangan dan perkhidmatan dalam jumlah yang mencukupi. Orang atau syarikat yang menjalankan suatu proses pengeluaran disebut Pengeluar.


# PENGERTIAN PRODUKSI SECARA SEMPIT
Pengeluaran adalah perbuatan atau kegiatan manusia untuk membuat suatu barang atau mengubah suatu barang menjadi barang yang lain

# PENGERTIAN PRODUKSI SECARA LUAS
pengeluaran merupakan segala perbuatan atau kegiatan manusia baik secara langsung maupun tidak langsung yang ditujukan untuk menambah atau mempertinggi nilai dan guna suatu barang untuk memenuhi keperluan manusia.

# PENGERTIAN PRODUKSI SECARA UMUM
Pengeluaran merupakan semua perbuatan atau kegaitan yang tidak hanya merangkumi pembuatan barang - barang saja, tetapi dapat juga membuat atau mencipta jasa pelayanan, seperti acara hiburan, penulisan buku - buku cerita, dan perkhidmatan perkhidmatan kewangan

# PRODUKSI SEBAGAI SISTEM DAN PROSES
Pengeluaran sebagai sistem bermakna bahawa terdapat hubungan yang saling memberikan pengaruh dan mempengaruhi antara faktor pengeluaran yang satu dan yang lain.
Pengeluaran sebagai proses bererti bawa pengeluaran dilakukan melalui tahap demi tahap secara berturut-turut.

Edaran atau Penyebaran 
  • Penyebaran merupakan proses penyerahan aplikasi kepada pengguna.
  • Aplikasi yang dibangunkan sedia disebarkan dalam pelbagai cara: Online, CD-ROM, DVD
  • Format penyebaran berbeza mengikut jenis penyebaran aplikasi yang dipilih.
  • Format penyebaran yang berbeza mempunyai teknik, kepakaran, dan kandungan yang berbeza.


•Cth: Utk aplikasi elemen video sesuai menggunakan format penyebaran CD / DVD berbanding format online.



Aktiviti Penyebaran

Sistem Penyebaran Multimedia


Sistem penyebaran adalah medium atau peranti storan data yang digunakan untuk penyebaran aplikasi multimedia. Ia mungkin CD-ROM, cakera liut, DVD-ROM, Internet atau Intranet.


Penyediaan untuk Penyebaran

Melibatkan penyediaan fail, storan, perkakasan utk membolehkan aplikasi dipasang pada persekitaran pengguna. Terdapat program yang berfungsi sebagai rutin pemasangan yang membolehkan aplikasi dilarikan secara automatik pada komputer  pengguna. 

Cth: Installer Vise; InstallerMaker  Penyediaan dokumentasi dan manual pengguna juga diperlukan. Penyediaan khidmat layanan pelanggan dan sokongan teknikal

No comments:

Post a Comment