Monday, May 27, 2013

Bentuk

Bentuk Produk Multimedia 

Multimedia telah memainkan peranan yang penting dalam bidang-bidang lain, seperti perniagaan, seni, perubatan, dan kejuruteraan. Dalam perniagaan, aplikasi multimedia digunakan dalam produk pengiklanan. Banyak syarikat kini membangunkan dan mengedarkan katalog dalam bentuk CD-ROM kerana ia adalah lebih menarik kepada pengguna. Dalam seni, artis menggunakan elemen multimedia dengan menggabungkan grafik dan animasi. Dalam bidang perubatan, doktor boleh mempraktikkan atau dilatih dalam melaksanakan pembedahan berisiko tinggi dengan pembedahan maya. Dalam kejuruteraan Berbantu Komputer Rekabentuk atau CAD digunakan.Dengan menggunakan aplikasi ini, jurutera boleh melihat reka bentuk dari banyak aspek dan memperbaiki sebelum pengeluaran.


Perbezaan antara ciri-ciri multimedia linear dan bukan linear.

LINEAR interaktiviti

Dalam interaktiviti linear, pengguna berinteraksi dengan aplikasi multimedia tanpa mengawal kemajuan kandungan. Dalam erti kata lain, pengguna penerima pasif kandungan multimedia kebanyakan masa.
Kandungan linear biasanya disusun dalam urutan. Satu contoh kandungan multimedia linear adalah filem.Walaupun filem menggunakan gabungan audio, grafik dan animasi, pengguna tidak mempunyai kawalan ke atas urutan peristiwa.


BUKAN LINEAR interaktiviti

Tidak seperti interaktiviti linear, non-linear interaktiviti membolehkan pengguna untuk berinteraksi dengan kandungan menurut apa yang dikehendaki pengguna daripada kandungan. Dalam erti kata lain, ia adalah komunikasi dua hala.
Pengguna boleh mengawal perkembangan dan jujukan kandungan multimedia dengan menggunakan butang atau penghubung (link). Bukan linear interaktif menggunakan alat seperti "hiperteks" untuk menyambung perkataan atau frasa ke skrin yang lain.
Satu buku elektronik dengan link ke skrin lain dianggap sebagai mempunyai kandungan multimedia bukan linear. 

Hipermedia juga digunakan dalam interaktiviti bukan linear. Alat ini adalah serupa dengan hiperteks.Walau bagaimanapun, ia menghubungkan kepada unsur-unsur media yang berbeza seperti audio dan video.Unsur-unsur dinamik membuat proses mengedarkan maklumat melalui internet lebih menarik dan berkesan kepada pengguna.


Terdapat banyak perisian multimedia termasuk plug-in, pemain dan pelayar yang digunakan di Internet. Perisian ini membolehkan lebih baik kualiti program multimedia yang akan disimpan dan dilihat. Perisian Plug-in @ Pelayar Player • Flash Pengarah Frontpage Jawa Flash Player Media Player Internet Explorer Firefox


No comments:

Post a Comment